تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب چین تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی را آغاز کرد کاهش ۲۶۷ میلیون دلاری کمک‌ها به نماینده سازمان ملل در فلسطین ترامپ بار دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد نخست‌وزیر اوکراین از برنامه خرید ۳۰۰ هزار پهپاد جدید خبر داد یک مقام سازمان ملل حمله به رفح را «یک تراژدی غیرقابل وصف» دانست دبیرکل سازمان ملل دستور داد؛ درباره گور‌های جمعی در رفح تحقیق شود اسرائیل: حزب‌الله از مرز‌ها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم زلنسکی: انتظار داریم پس از پایان جنگ به عضویت ناتو درآییم گروسی به ایران می‌آید رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است + فیلم و تصاویر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است اصابت ۳ موشک جدید به شمال فلسطین اشغالی ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق + فیلم مخالفت کامرون با شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی
سرخط خبرها

نگاهی به وضعیت دانشجویان ایرانی در اوکراین

  • کد خبر: ۱۰۰۳۴۴
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
نگاهی به وضعیت دانشجویان ایرانی در اوکراین
با آغاز جنگ اوکراین و آوارگی مردم این کشور وضعیت نامعلوم دانشجویان ایرانی باعث نگرانی خانواده‌های آنها شده است، با این حال مقامات وزارت خارجه از تلاش برای ایجاد خط پروازی به منظور انتقال آنها به ایران خبرداده‌اند.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ حمله روسیه به خاک اوکراین سرانجام در بامداد روز پنجشنبه ۲۴فوریه (۵ اسفند) با فرمان ولادیمیر پوتین اتفاق افتاد. افروخته شدن آتش یک جنگ دیگر در این کره خاکی حالا چند روزی است که حسابی شبکه‌های اجتماعی و کاربران را مشغول خود کرده است.

این روز‌ها کانال‌ها و رسانه‌ها و صفحات مجازی را که بالا و پایین می‌کنیم، عمده خبرها، تصاویر، فیلم‌ها و نطق‌ها و اظهارنظر‌ها درباره این قضیه است.

جنگ دوباره چهره کریه خود را به ما نشان داده است؛ چهره‌های مضطرب و نگران آدم ها، ویدئو‌هایی هولناک از حمله انبوه بالگرد‌های روسیه نزدیک سقف خانه ها، آدم‌هایی که سرشان به زندگی شان گرم بود، اما حالا مجبور شده اند به مخفیگاه‌های زیرزمینی و تونل‌های مترو پناه ببرند، فقط بخش کوچکی از چهره تازه‌ای است که اوکراین این روز‌ها به خود دیده است.

همه این اتفاق‌ها در حالی است که پیش بینی می‌شود در صورت تشدید درگیری ها، پنج میلیون نفر از شهروندان اوکراینی آواره شوند. در میان این اخبار، ویدئوی دیگری هم بود که به شدت در فضای مجازی دست به دست شد؛ ویدئویی که از وضعیت نامطلوب دانشجویان ایرانی می‌گوید که اکنون در اوکراین به سر می‌برند.

صبح روز پنجشنبه و هم زمان با آغاز حمله گسترده روس‌ها به اوکراین بود که اطلاعیه شماره۳ سفارت ایران در اوکراین با این پیام صادر شد که همه ایرانیان مقیم و دانشجویان از هر امکانی برای خروج از اوکراین استفاده کنند.

آن گونه که «فرهیختگان» نوشته است، این اطلاع رسانی درحالی بود که سفارت و نمایندگی دیگر کشور‌ها در اوکراین از هفته‌های پیش برای شهروندانشان ضرب الاجل تعیین کرده بودند و همان زمان سفارت ایران در ارتباط با ایرانیان مقیم اوکراین، اسیر معضل تکراری فرم‌های نظرسنجی و کاغذبازی‌های زمان بر شده بود.  

در نتیجه این تعلل و با آغاز بحران، ارائه خدمات از بانک‌های اوکراین دچار اختلال شد و با بسته شدن حریم هوایی اوکراین، امکان خروج شهروندان ایرانی که بیشترشان هم دانشجو هستند، از مسیر‌های هوایی دیگر وجود نداشت.  

این ویدئو تعدادی از دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین را نشان می‌دهد که از خوابگاه دانشگاه‌ها به پناهگاه‌های زیرزمینی تاریک و نمور دوران شوروی پناه برده اند و از مسئولان وزارت خارجه ایران درخواست کمک دارند تا بتوانند از مسیر زمینی و با واسطه از اوکراین خارج شوند.

فرد حاضر در این ویدئو می‌گوید: «مسئولان وزارت خارجه فکری کنند به حال این حجم از دانشجویی که در اوکراین است. تنها راه خروجی ما این است که ما را زمینی ببرند مرز لهستان و از آنجا برایمان ویزای یک روزه بگیرند و ما را برگردانند به ایران.»

انتشار این ویدئو در فضای مجازی واکنش‌هایی را هم در پی داشت؛ واکنش‌هایی برآمده از نگرانی و اضطراب با ذکر این پرسش که آیا دانشجو‌های ایرانی می‌توانند به موقع و به شکل مناسب از این بحبوحه خارج شوند و قدم در خاک کشور خود بگذارند؟

حالا هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری فارس از این گفته است که: «ما این موضوع را از طریق معاونت وزارت امورخارجه پیگیری کردیم. پاسخ معاونت وزارت امورخارجه این بود که پرواز آماده است و منتظر مجوز اوکراین هستیم، اما تا صدور مجوز سفیر از دانشجویان ایرانی سرکشی کرده و فرمی هم برای شمارش دانشجویان پر شده است.»

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، هم دراین باره گفته است: «هماهنگی و اتخاذ تمهیداتی با هواپیمای جمهوری اسلامی ایران برای تخلیه اتباع کشورمان از اقدامات مهم در آغاز این بحران بوده است که در صورت امکان انجام پرواز و صدور مجوز از طرف دولت اوکراین و اطمینان از امنیت پرواز به سرعت انجام‌ می‌شود.»

رستم قاسمی، وزیر راه وشهرسازی، هم از این گفته است که: «در سریع‌ترین زمان ممکن، برای حفظ امنیت و انتقال هم وطنان عزیز مقیم اوکراین از طریق پرواز هواپیمایی هما اقدام خواهیم کرد. با همکاری وزارت امور خارجه درحال رایزنی با همتایان خودمان در کشور‌های روسیه و اوکراین هستیم. صیانت از جان و امنیت ایرانیان عزیز در اولویت دولت مردمی است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->